Zawód aktora polega na odgrywaniu ról, bardzo często taka postać może być specjalistą, autorytetem lub mentorem. Jednak widz, oglądając film lub serial, w pełni zdaje sobie sprawę, że to, co widzi to fikcja. W przypadku reklam ta kwestia jest mniej oczywista. Wiele osób wierzy w słowa wypowiadane na ekranie. Jeśli aktor ubrany w biały fartuch przedstawia się tytułem zawodowym, nazwiskiem i zachwala dany wyrób medyczny, automatycznie wzbudza większe zaufanie. Przeczytaj i dowiedz się więcej!

Czym są wyroby medyczne?

Wyroby medyczne to popularne i często spotykane hasło. Mało osób jednak w pełni zdaje sobie sprawę, co wchodzi w ich skład. Odwiedzając aptekę, można zauważyć liczne produkty, podzielone na kategorie. 

Przede wszystkim są to leki, ale również suplementy diety, specjalne środki spożywcze i właśnie wyroby medyczne. Pod tą nazwą kryją się narzędzia, akcesoria, produkty do diagnostyki i wiele więcej. 

Obecnie wyrobem medycznym są także lizaki na ból gardła, syropy, a także spreje nawilżające, np. do nosa. 

Przykłady wyrobów medycznych dostępnych w aptekach 

Popularnym wyrobem medycznym są: 

  • plastry i opatrunki; 
  • testy ciążowe i laktatory;
  • implanty;
  • sprzęt diagnostyczny;
  • maseczki;
  • zestawy do iniekcji;
  • cewniki; 
  • różnego rodzaju syropy, tabletki do ssania i spreje. 

Definiując dany produkt, należy wziąć pod uwagę zakres jego działania. Produkt leczniczy musi mieć udowodniony wpływ leczniczy na organizm, natomiast wyrób medyczny nie. Bardzo często jego działanie opiera się na stworzeniu bariery mechanicznej (wyrobem medycznym są także prezerwatywy) lub usprawnienia pracy danego narządu (jak np. w przypadku laktatora lub cewnika).

Jakie uprawnienia ma lekarz?

Lekarz posiadający uprawnienia ma możliwość wystawić e-zwolnienie online. W przeciwieństwie do aktorów odgrywających rolę medyka lekarz każdej specjalizacji ma wiedzę i możliwości, aby prawidłowo odpowiedzieć na pytanie: na co wziąć zwolnienie lekarskie? Prawdziwi pracownicy medyczni polecają leki i sugerują zakup konkretnych wyrobów medycznych podczas wizyty, a nie w trakcie reklamy.

Jak do tej pory wyglądały reklamy wyrobów medycznych?

Przez ostatnie lata wiele produktów dostępnych w aptekach było chętnie reklamowanych w telewizji i radiu. Korzystając z możliwości zatrudnienia statysty lub aktora, firmy farmaceutyczne tworzyły scenariusz, w którym odgrywał on rolę specjalisty. 

Niezależnie czy był to lekarz, farmaceuta, pielęgniarz czy dentysta, medyczny strój i charakterystycznie zaprojektowany plan zdjęciowy stanowiły spójną, budzącą zaufanie całość. 

Polecając dany produkt, aktor odpowiednio modulował głos, i przedstawiał się pełnym imieniem, nazwiskiem i stopniem zawodowym. 

Czy w reklamach leków i suplementów diety brali udział prawdziwi lekarze i farmaceuci?

Lekarze mają zakaz występowania w reklamach produktów leczniczych. Zarówno w telewizji, jak i radiu, ale również w mediach społecznościowych. Zakaz ten nie dotyczy jednak suplementów diety i wyrobów medycznych. 

Nie oznacza to jednak, że w tych reklamach występowali prawdziwi lekarze. W tej kwestii wiele zależy od budżetu reklamy. Niemniej jednak wykwalifikowani i praktykujący lekarze nie są chętni do tego rodzaju kampanii. Wyjątkiem są szczepienia. 

Jakie zasady będą obejmowały reklamy wyrobów medycznych po zmianie przepisów?

Nowe przepisy zaostrzą kwestię udziału lekarzy i pracowników medycznych w reklamach. Po wchodzących zmianach nie będzie możliwości korzystania z wizerunku medyków zarówno w reklamach leków, jak i wyrobów medycznych i suplementów.

Ponadto reklamy będą musiały być klarowne i przejrzyste, a także nie być bezpośrednio kierowane do dzieci lub rodziców.

Archiwum: luty 2024