Agnieszka Holland urodziła się 28 listopada 1948 w Warszawie. To reżyserka filmowa i teatralna, scenarzystka filmowa i aktorka. Reprezentantka nurtu kina moralnego niepokoju. W 1981 roku wyemigrowała przed komunistyczną rzeczywistością do Francji. Realizowała filmy we Francji, Niemczech i Stanach Zjednoczonych. Filmy Agnieszki Holland były wielokrotnie nagradzane. Sama reżyserka również otrzymała wiele prestiżowych nagród, między innymi Platynowe Lwy za całokształt twórczości. W grudniu 2020 roku została przewodniczącą Europejskiej Akademii Filmowej.

Prywatnie matka Kasi Adamik, która poszła w ślady mamy i również została reżyserką. Agnieszka Holland jest starszą siostrą reżyserki i scenarzystki – Magdaleny Łazarkiewicz. Koleżanka Andrzeja Wajdy i Krzysztofa Zanussiego.

„Obywatel Jones” (2019)

Młody dziennikarz Gareth Jones (James Norton) przebija się do zachodnich mediów z informacją o klęsce głodu na Ukrainie na początku lat trzydziestych XX wieku. Oparty na prawdziwych wydarzeniach polityczny thriller „Obywatel Jones” to historia brytyjskiego dziennikarza śledczego, który wyrusza w głąb Związku Radzieckiego, aby odkryć międzynarodowy spisek. Aby opublikować materiał, mężczyzna wielokrotnie naraża swoje życie i jest nieugięty w swoich działaniach, ponieważ zależy mu na tym, żeby świat poznał prawdę o ZSRR i wielkim głodzie na Ukrainie.

„Kobieta samotna” (1981)

Opowieść o kobiecie w średnim wieku, Irenie (Maria Chwalibóg), mieszkającej samotnie na przedmieściach Wrocławia z ośmioletnim synem (Paweł Witczak). Pani Irena jest listonoszką, a jej syn jest jej jedyną dumą i radością. Tylko z nim ma głęboką relację. Pewnego dnia, doręczając miesięczną rentę kalekiemu młodemu górnikowi Jackowi (Bogusław Linda), mdleje na progu do jego mieszkania. Między Jackiem a Ireną rozpoczyna się romans. Kobieta ma wiele problemów: jej syn ma kłopoty w szkole, a przełożony w pracy przełożony chce przekazać jej trasę komuś innemu. W splocie niefortunnych zdarzeń kradnie pieniądze i decyduje się na emigrację do Berlina Zachodniego, ale zdarza się wypadek…

„Europa, europa” (1990)

Żydowski chłopiec Salomon (Marco Hofschneider) zostaje oddzielony od rodziny w pierwszych dniach II wojny światowej. Z sukcesem udaje niemiecką sierotę, po czym trafia do centrum nazistowskiego świata jako „bohater wojenny”. Uojcowiony przez niemieckiego oficera trafia do elitarnej szkoły Hitlerjugend. Dramat wojenny Agnieszki Holland momentami staje się czarną komedią z filozoficznym sznytem.

„Aktorzy prowincjonalni” (1978)

Debiut kinowy reżyserki. Film opowiada historię młodego, ambitnego aktora dramatycznego (Tadeusz Huk), który stara się o rolę Konrada w spektaklu „Wyzwolenie Stanisława Wyspiańskiego”. Mężczyźnie tak bardzo zależy na tym angażu, że mimowolnie zaniedbuje swoją żonę, lalkarkę teatrze dla dzieci (Halina Łobonarska). Holland otrzymała nagrodę FIPRESCI na Filmowym Festiwalu w Cannes w kategorii najlepsza reżyseria.

„Gorzkie żniwa” (1985)

Zimą 1942 roku z pociągu jadącego przez Śląsk wyskoczyła żydówka Rosa Eckart (Elisabeth Trissenaar). Nie wie, co się dzieje z jej rodziną, która jechała tym samym składem. Kobietę znajduje Leon Wolny (Armin Mueller-Stahl), miejscowy chłop i ukrywa ją w swojej piwnicy. Mężczyzna jest katolickim kawalerem w średnim wieku, którego dręczą seksualne żądze. Nie mówi Rosie, że jej mąż prawdopodobnie żyje, i błaga ją, by go pokochała. Rosę i Leona dzieli wszystko, jednak bardzo siebie potrzebują. Między bohaterami rodzi się uczucie, niestety dochodzi do tragedii… Film Holland spotkał się z bardzo dobrym przyjęciem i został nominowany do Oscara w kategorii: Najlepszy film nieanglojęzyczny.

„Pokot” (2016)

Filmy Agnieszki Holland to często również obrazy stworzone na podstawie literatury. Oto adaptacja książki laureatki nagrody Nobla Olgi Tokarczuk pt. „Prowadź swój pług przez kości umarłych”. Janina Duszejko (Katarzyna Mandat), starsza kobieta, mieszka samotnie w Kotlinie Kłodzkiej, gdzie dochodzi do serii tajemniczych zbrodni. Duszejko jest przekonana, że wie, kto lub co jest mordercą, ale nikt jej nie wierzy, bo, pomimo że jest emerytowaną inżynierką, uchodzi za miejscową dziwaczkę. Film spotkał się z ciepłym przyjęciem krytyków i publiczności, mogą o tym świadczyć liczne nagrody, np. Złote Lwy za najlepszą reżyserię.

„W ciemności” (2011)

Film wojenny o zagładzie Żydów w trakcie II wojny światowej. To adaptacja książki autorstwa Roberta Marshalla pt. „W kanałach Lwowa”. „W ciemności” opowiada prawdziwą historię Leopolda Sochy (Robert Więckiewicz), który ryzykuje własnym życiem, aby uratować kilkanaście osób przed pewną śmiercią. Początkowo zainteresowany tylko własnym dobrem, złodziej i włamywacz przez 14 miesięcy ukrywa żydowskich uchodźców w kanałach okupowanego przez Niemców Lwowa.

„Szarlatan” (2020)

Zielarz Jan Mikolásek (Ivan Trojan) mimo ogromnych przeszkód, jakie napotykał w życiu prywatnym i publicznym, poświęcił swoje życie opiece nad chorymi. Urodzony na przełomie XIX i XX wieku Mikolasek zdobywa sławę i fortunę, stosując niekonwencjonalne, roślinne metody leczenia wielu rozmaitych chorób. Już przed II wojną światową był popularny w Czechosłowacji, a w trakcie hitlerowskiej okupacji i pod rządami komunistów zyskał niebywałą sławę i bogactwo. Totalitarne państwo chce wykorzystać jego umiejętności, a w zamian zapewnić mu ochronę. Jak wysokie koszty trzeba będzie ponieść, aby utrzymać obecny status?

„Janosik. Prawdziwa historia” (2009)

Kolejny film Holland opisuje prawdziwą historię Janosika (Václav Jirácek), XVIII-wiecznego banity, który grasował na słowacko-polskiej granicy. Historia Janosika, legendarnego „środkowoeuropejskiego Robin Hooda”, oparta jest na prawdziwych dokumentach z XVIII wieku i na romantycznej legendzie. Operuje bardzo subiektywną, oryginalną liryką: bohater jest tragiczny, a jednocześnie bardzo współczesny. Mógłby być amerykańskim chłopcem, który zdewastowany obcowaniem z okrucieństwem wojny wraca z Iraku do miejskiego getta i staje się przywódcą gangu.

„Kopia mistrza” (2006)

Wiedeń 1824 rok. Beethoven (Ed Harris) potrzebuje pomocy kopisty. Do pomocy zostaje mu wysłana obiecująca studentka konserwatorium muzycznego, 23-letnia Anna Holtz (Diane Kruger). Nie tylko pomaga ona w przepisywaniu nut, ale także udziela wskazówek dla orkiestry. Przez następne dwa lata, ostatnie w życiu Beethovena, Anna pomaga głuchemu, temperamentnemu, schorowanemu człowiekowi. W zamian on udziela jej korepetycji z kompozycji, wyjaśnia idee i zasady romantyzmu. Stara się mówić w imieniu Boga. W efekcie relacja z dziewczyną inspiruje go do stworzenia prawdopodobnie najwspanialszej symfonii czasów: słynnej IX Symfonii.

„Trzeci cud” (1999)

Arcybiskup Werner (Armin Mueller-Stahl) wysyła załamanego księdza Franka (Ed Harris) jako postulatora, aby zbadał sprawę możliwej beatyfikacji prostej, pobożnej kobiety, której śmierć spowodowała, że figura Matki Boskiej wykrwawiła się i uzdrowiła dziewczynę chorą na toczeń. Znużony ksiądz nieświadomie wyrusza w duchową podróż, która odbudowuje jego zniszczoną wiarę i życie.

„Zdjęcia próbne” (1977)

Opowieść o filmie realizowanym przez grupę młodych reżyserów. Historia podzielona jest na trzy części. W pierwszej poznajemy Ankę (Daria Trafankowska), dziewczynę z robotniczej rodziny. Kończy szkołę, planuje udział w próbach filmowych, a w czasie wakacji przeżywa pierwszy romans. Jej doświadczenie z chłopakiem, który chce ją przekazać swojemu kumplowi, pozostawia emocjonalną bliznę. W drugim segmencie film śledzi losy Pawła (Andrzej Pieczyński), który opuszcza dom dziecka i pragnie zostać aktorem teatralnym. Dołącza do amatorskiej produkcji na prowincji, gdzie nawiązuje romans z mężatką, żoną swojego pracodawcy. W finale oboje trafiają na testy ekranowe.

Filmy Agnieszki Holland to wysokiej jakości kino, z którym każdy ambitny widz powinien się zapoznać. Wybierz tytuł dla siebie z naszym zestawieniem.

Archiwum: marzec 2024